close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

פרשת חיי שרה : משמעות השם "קרית ארבע"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק לח מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק לח מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

משמעות השם "קרית ארבע"

"ותמת שרה בקרית ארבע הוא חברון בארץ כנען" (כג,ב).

וזו לשון רש"י "בקרית ארבע - על שם ארבע ענקים שהיו שם, אחימן ששי ותלמי ואביהם. דבר אחר, על שם ארבע זוגות שנקברו שם איש ואשתו, אדם וחוה, אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה".

צריך להבין שתי סיבות אלו, האם רק משום שצדיקים אלו נקברו שם נקראת העיר כך? וכן צריך להבין מדוע נקראת העיר על שם ארבעת הענקים שגרו שם, הרי מסתמא לא היו צדיקים, שהרי בני ישראל צוו להשמיד אותם?

שמו

של מקום מגלה על מהותו

נלע"ד בעזה"י להסביר דברי חז"ל אלו על פי הגמרא במסכת ברכות (ז:) האומרת, ששמו של אדם מגלה על מהותו ועל תכונות אופיו [הארכנו בנושא זה בפרשת בראשית], ולפי זה, גם שמו של מקום הנזכר בתורה מגלה על מהותו של המקום.

בחז"ל ישנן מספר דוגמאות, לכך ששם של מקום מגלה על מהותו. לדוגמא: חז"ל דרשו מדוע נקראת ירושלים "מוריה", וזו לשון רש"י "ארץ המוריה - ירושלים... ורבותינו ז"ל פירשו, על שם שמשם הוראה יוצאה לישראל, ואונקלוס תרגמו על שם עבודת הקטורת, שיש בו מור נרד ושאר בשמים" (כב,ב).

לכל מקום ישנן תכונות שונות

לפי חז"ל, לכל מקום יש תכונות מסוימות המשפיעות על בני האדם הנמצאים בו. לדוגמא: בסוף פרשת בלק, כאשר בני ישראל ישבו בשיטים וזנו עם בנות מואב, כתוב במדרש תנחומא (אות יז)כך "ויחל העם לזנות - יש מעינות שמגדלין גבורים, ויש שמגדלין חלשים, ויש מגדלין נאים, ויש מכוערים, ויש צנועין ויש שטופין בזמה. ומעין שטים, של זנות היה...".

ישנה דוגמא נוספת במסכת ב"ב (כה:) וזו לשונה "אמר ר' יצחק הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין וסימניך שלחן בצפון ומנורה בדרום...". דוגמא שלישית היא דברי המדרש בפרשת וישב "ויבא שכמה - מקום מוכן לפורענות, שם נתקלקלו השבטים, שם ענו את דינה..."(רש"י).

לפי כל מה שהקדמנו ניתן להסביר את השאלות שפתחנו בהם. גם לקרית ארבע יש תכונה מיוחדת שהשם "קרית ארבע" מגלה עליה, ואת תכונה זו גילו לנו חז"ל באמרם שהעיר נקראת כך על שם הצדיקים הנ"ל ועל השם הענקים הנ"ל.

עיר שנותנת כוחות חיים גדולים

מהו הדבר המשותף לשני סוגי אנשים אלו? לכולם יש כוחות חיים גדולים מאד. לצדיקים יש כוחות רוחניים גדולים מאד, אשר באים לידי ביטוי גם בכוחות גשמיים גדולים [הארכנו בפרשת ויצא], ולענקים יש כוחות גופניים גדולים מאד.

גם הענקים וגם הצדיקים גרו בעיר הזאת, וכמו שכתוב "ויבא יעקב אל יצחק אביו ממרא קרית הארבע הוא חברון אשר גר שם אברהם ויצחק"(לה,כז), וכן בפרשת וישב "וישב יעקב בארץ מגורי אביו בארץ כנען... וישלחהו מעמק חברון" (לז,א,יד). והסיבה לכך היא, שהם נמשכו אל העיר הזאת, כיוון שהיא התאימה לתכונות שלהם, ולכן היא נקראת על שמם כיוון שהתכונה שלהם מתאימה לתכונה של העיר. על ידי זה נוכל להבין מהי מהותה ותכונתה המיוחדת של העיר, שהיא נתינת כוחות חיים לגרים בה, בין כוחות רוחניים ובין כוחות גופניים, ולכן אנשים בעלי כוחות גדולים נמשכים אליה.

מדוע כלב הלך דוקא לחברון

לפי דברנו, עוד יומתק מדוע כלב הלך דוקא לחברון להתפלל לה' שיציל אותו מעצת המרגלים. הסיבה הפשוטה לכך היא, שהלך להתפלל על קברי אבותיו, שחיו בארץ ישראל והכירו את מעלתה. ישנה סיבה נוספת והיא על מנת לקבל כוחות חיים להתמודד מול הפיתוי הגדול להשאר במדבר, ולהיות בתוך ענני כבוד ללא עבודה גופנית, לאכול מן, וללמוד תורה מפי משה רבינו, פיתוי כל כך גדול עד שעשרה מגדולי האומה לא עמדו בו, ואלו הם עשרת המרגלים.

לכן הלך כלב להתחזק דוקא בקרית ארבע היא חברון, ואכן הביקור בחברון נשא פרי והוא עמד בנסיון.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה